Folie flex i flock w praktyce drukarskiej
Drukowanie, choć kojarzy nam się przede wszystkim z wyrobami papierowymi, może przybierać naprawdę różne formy. Dzięki nowoczesnym metodom, takim jak m.in. zastosowanie folii flex i folii flock, możliwe jest tworzenie wysokiej jakości projektów, takich jak gadżety reklamowe w formie ubrań. Jednak co warto wiedzieć o tej technice? I które rozwiązanie warto wybrać: folię flex, czy folię flock? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.
Folia flex vs. folia flock - porównanie opcji
Folia flex to folia termotransferowa stosowana do wykonywania ozdób na odzieży. Folia ta może być wykonana z poliuretanu oraz PVC, przy czym pierwszy materiał daje bardziej rozciągliwy, elastyczny efekt. Czym jeszcze cechuje się folia flex? Na uwagę zasługuje przede wszystkim fakt, że jest gładka, cienka i rozciągliwa, dzięki czemu świetnie wtapia się w materiał, na który jest nakładana. Gotowy nadruk jest płaski i wygodny w użytkowaniu. Co ważne, folia ta jest dostępna w wielu barwach, nawet takich, jak kolory neonowe, brokatowe, perłowe, holograficzne, czy odblaskowe. Należy jednak pamiętać, że w jednym projekcie można użyć jednej wybranej barwy - łączenie kilku kolorów nie jest możliwe.
Folia flock to również folia termotransferowa, którą zdobi się odzież. Cechuje się ona jednak innymi parametrami, niż omawiana wcześniej folia flex. Zamiast poliuretanu oraz PVC tworzona jest z włókien celulozowych, przez co na gotowym nadruku wyczuwalna jest delikatna włoskowa struktura. Dodatkowo folia ta jest grubsza, a nadruki dostępne są w nieco mniejszej ilości barw. Technika nakładania foli flock wykorzystywana jest przede wszystkim w przypadku odzieży dziecięcej, gdzie nadruki muszą być miękkie, miłe w dotyku i estetyczne.
Którą opcję wybrać?
Obie opcje - zarówno folia flex, jak i folia flock - mają więc swoje zalety. Stanowią tanie, proste rozwiązanie, które umożliwia wykonanie wysokiej jakości zdobień. Dodatkowo można je zastosować przy niewielkim nakładzie, nawet takim, który liczy jedną sztukę. Dużą zaletą jest także brak kosztów przygotowania, wysoka jakość nadruku oraz jego fantastyczna trwałość. Tak jak już wspomnieliśmy folie dostępne są w wielu kolorach, które możemy dopasować do naszego pomysłu.
Którą opcję warto więc wybrać? Wszystko zależy przede wszystkim od efektu, jaki chcemy uzyskać. Jeśli zależy nam na lekkim, elastycznym nadruku, warto wybrać folię flex. Jeśli jednak chcemy uzyskać miękki, niemal welurowy efekt, dobrym rozwiązaniem będzie folia flock. Warto jednak pamiętać, że oba rozwiązania nie pozwalają na wykonanie przejść między tonami, a do tego są możliwe do zastosowania przy detalach o minimalnej wielkości trzech milimetrów.