Czym charakteryzuje się druk sublimacyjny na tkaninach?
Gdy przeglądamy oferty firm zajmujących się wykonywaniem nadruków na odzieży, często zauważamy cennik druku sublimacyjnego. Czym on dokładnie jest? Czym się cechuje? I dlaczego jest tak popularny? Na te wszystkie pytania odpowiemy w dzisiejszym wpisie.
Sublimacja krok po kroku
Druk sublimacyjny, jeśli chodzi o odzież, wykonuje się tylko na materiałach poliestrowych lub tych z domieszką poliestru. Polimery mają to do siebie, że pod wpływem wysokiej temperatury rozluźniają swoją strukturę i tworzą się w nich niewidzialne na ludzkiego oka pory. W omawianej technologii druku najpierw dany motyw drukuje się tuszem sublimacyjnym na papierze sublimacyjnym (tusz ma więc fazę stałą). Nadruk i powierzchnię, na której ma się on znaleźć, umieszcza się w prasie termicznej. Tam pod wpływem wysokiego ciśnienia i temperatury około 155-185 stopni Celsjusza pigmenty zmieniają stan na gazowy i parują, trafiając do wcześniej wspomnianych mikroporów w poliestrze. Gdy powierzchnia się ochłodzi, nadruk się utrwala.
Zalety druku sublimacyjnego
Druk sublimacyjny ma wielu zwolenników. Nic w tym dziwnego – nadruki wykonane tą metodą są niezwykle trwałe i odporne na uszkodzenia. Nie ścierają się, nie wykruszają i nie niszczą, gdy zadrukowaną koszulkę np. składamy w kostkę. Można prać je w pralce, są też odporne na deszcz, mróz i promieniowanie UV. Z tego powodu metody tej używa się często do wykonywania nadruków, które mają służyć pod gołym niebem. Druk sublimacyjny uważa się za ekologiczny, gdyż tusze sublimacyjne produkuje się na bazie wody, a nie rozpuszczalników. Nadruk do tego jest bezwonny. To jednak nie koniec jego zalet. Sublimacja pozwala uzyskać naprawdę świetne efekty – nadruki mają czytelne detale i wyraziste kolory. Dodatkowo jest stosunkowo tanie. W przeciwieństwie do sitodruku sublimacja jest opłacalna nawet przy niedużym nakładzie. Warto pamiętać o tym, że druk sublimacyjny sprawdza się nie tylko przy ozdabianiu odzieży. Jest stosowany też przy zadrukowywaniu przedmiotów z tworzyw sztucznych, plexi, gumy, nylonu itp. Jest on dobrym wyborem np. podczas przygotowywania gadżetów reklamowych dla firmy.